Duurzaamheid bij WEICON
Chemie & duurzaamheid –
is dat wel mogelijk?
Ons internationaal actieve familiebedrijf produceert al meer dan 70 jaar chemische producten. Met onze lijmen en afdichtingsmiddelen, die worden gebruikt op het gebied van productie, reparatie, onderhoud en service, houden we de industrieën van deze wereld draaiende. Terecht en onvermijdelijk rijst hier echter de vraag: Kunnen we als chemisch bedrijf überhaupt wel duurzaam handelen?
Ons antwoord is een volmondig ja. Elk bedrijf heeft tegenwoordig de verantwoordelijkheid om serieus werk te maken van duurzaamheid. En elk bedrijf kan binnen zijn mogelijkheden maatregelen nemen om toekomstige generaties een leefbare toekomst te bieden.
Op deze pagina leggen we uit hoe we bij WEICON omgaan met het thema duurzaamheid. We laten zien welke grote en kleine maatregelen we nemen voor een zinvolle dag van vandaag en hoe we nieuwe dingen initiëren om te helpen een hoopvolle dag van morgen vorm te geven.
„Welk bedrijf in deze tijd ook nog denkt dat het niets te maken heeft met duurzaamheid, heeft niet begrepen waar het allemaal om draait.“
ANN-KATRIN WEIDLING, DIRECTEUR VAN WEICON
Wat we doen
CO2-vermijding en -reductie
Verantwoord gebruik van met energie
Karton in plaats van plastic
Fiets leasen & e-mobiliteit
Serie duurzaam gereedschap
Digitalisering in plaats van papierrommel
Regenwater opvangen
Zelfs de kleine stappen tellen
Afstand van reclamemateriaal
Eco-profit bedrijf
Bekijk duurzaamheid als een geheel
WE Care Duurzaamheidsverslag
Met genoegen presenteren wij ons Duurzaamheidsverslag 2024.
Sociaal
Duurzaamheid is veel meer dan de implementatie van milieudoelstellingen. Sociale kwesties maken er ook deel van uit als een van de drie pijlers (naast ecologie en economie). Sinds 2017 steunen we non-profitorganisaties over de hele wereld. Daaronder zijn verenigingen die zich inzetten voor het milieu, mensen en dieren. Onze medewerkers beslissen waar onze donaties naartoe gaan.
Wat de toekomst brengt
Duurzame actie is geen to-do die je op een bepaald moment kunt afvinken. Duurzame actie is eerder een eeuwig proces.
We weten dat we niet perfect zijn en dat er nog veel hendels zijn die we moeten aandraaien om nog milieubewuster te handelen.
We kunnen niet ineens lijm in suikerspin veranderen, maar we zijn voortdurend bezig met de implementatie van verschillende onderwerpen en processen. We kijken bijvoorbeeld momenteel naar verdere energie-efficiëntiemaatregelen in bestaande gebouwen. Dit omvat onder andere het gebruik van nieuwe technologie op het gebied van verlichting, airconditioning, verwarming, enz. of de uitbreiding van onze fotovoltaïsche systemen.
Duurzaamheid en milieubeheer zijn complex en tijdrovend. Daarom heeft WEICON een collega, Henning Voß, die als lid van ons EHSC (Environment + Health + Safety + Compliance) managementteam verantwoordelijk is voor dit onderwerp.
„Zelfs als chemisch bedrijf kunnen we veel doen op het gebied van duurzaamheid. Ik evalueer regelmatig met collega's en externe professionals wat haalbaar is binnen onze mogelijkheden.“
HENNING VOß, HEAD OF EHSC MANAGEMENT BIJ WEICON
A-Z van duurzaamheid
Anfangen (Aan de slag)
Begin gewoon! Kun je iets verkeerd doen op het gebied van klimaatbescherming? Uit angst voor beschuldigingen van greenwashing doen sommige bedrijven alsof ze verlamd zijn en houden ze, ondanks goede bedoelingen, zich in met duurzaamheidsmaatregelen. Maar als je niets doet uit angst om iets verkeerd te doen, doe je zeker iets verkeerd!
Bilanzieren (Balans)
Ons verbruik (zoals energie- of brandstofverbruik) wordt omgerekend naar CO2-equivalent met behulp van emissiefactoren. Dit cijfer is het resultaat van de emissiebalans, waarop onze klimaatbeschermingsstrategie is gebaseerd. Eén ton methaan staat bijvoorbeeld gelijk aan 25 ton CO2-equivalent.
Corporate Carbon Footprint (CO2-voetafdruk van het bedrijf)
Samen met Fokus Zukunft GmbH & Co. KG hebben we onze bedrijfsvoetafdruk in Duitsland in 2022 gemeten op basis van het Greenhouse Gas Protocol. De CO2-voetafdruk is onderverdeeld in Scope 1, 2 en 3. Scope 1 omvat alle zelfgegenereerde emissies (bijvoorbeeld emissies die worden gegenereerd door verbranding in onze eigen faciliteiten). Scope 2 omvat de uitstoot die samenhangt met ingekochte energie (bijvoorbeeld elektriciteit). Scope 3 omvat op zijn beurt emissies van diensten van derden en ingekochte input (bijvoorbeeld zakenreizen, papierverbruik, enz.). We hebben geprobeerd om onze CO2-voetafdruk in Duitsland zo volledig mogelijk te berekenen. Scope 3-emissies kunnen echter slechts gedeeltelijk worden meegenomen, omdat niet alle processen in de hele waardeketen bekend zijn of door ons kunnen worden beïnvloed.
Chemie (Chemicals)
Veel van onze producten zijn gebaseerd op chemische stoffen die ze hun specifieke eigenschappen geven, zoals een hoge kleefkracht of een bijzonder hoge weerbestendigheid. We besteden veel aandacht aan de vele wettelijke vereisten voor onze producten en analyseren en evalueren ze volgens onze eigen strenge normen - ook met betrekking tot milieuvriendelijkheid.
Digitalisierung (Digitalisering)
Veel bedrijven hebben zich inmiddels gerealiseerd dat de digitalisering van processen het CO2-verbruik op veel plaatsen kan verminderen. Ook wij hebben al een aantal maatregelen genomen op het gebied van digitalisering. We hebben bijvoorbeeld onze facturering en personeelsadministratie papierloos gemaakt, processen in het magazijn en bij de verzendverwerking gedigitaliseerd en veel face-to-face bijeenkomsten vervangen door digitale vergaderingen.
Employer Branding
Het vrijwillig verminderen van emissies en het compenseren van onvermijdelijke emissies creëert een bewustzijn onder onze werknemers, leveranciers en klanten over hoe we hulpbronnen gebruiken. Onze positionering als duurzame werkgever is een integraal onderdeel van onze employer branding strategie.
Fahrrad (Fiets)
Ons fietsleasingaanbod geeft onze werknemers de mogelijkheid om naar het werk te reizen zonder het milieu te vervuilen. Natuurlijk zijn collega's die ver weg wonen nog steeds afhankelijk van de auto, maar veel inwoners van Münster komen op de fiets naar ons toe - zoals het onze fietsstad betaamt.
Ganzheitlich (Holistisch)
Wie de strijd tegen klimaatverandering serieus neemt, vertrouwt niet alleen op CO2-compensatie via klimaatcertificaten. Alleen bedrijven die een holistische kijk hebben op de triade van klimaatneutraliteit - bestaande uit het vermijden, verminderen en compenseren van CO2 - zorgen voor meer dan alleen schadebeperking.
Homeoffice
Door thuis te werken hoeven veel van onze werknemers niet meer met de auto naar het werk te reizen, waardoor het milieu minder wordt belast en, incidenteel, ook de portemonnee.
Internationaler Klimaschutz (Internationale klimaatbescherming)
Klimaatverandering is mondiaal, dus het maakt niet uit waar ter wereld CO2 wordt gecompenseerd. Het Kyoto-protocol, dat bindend is volgens de internationale wetgeving, bepaalt dat zogenaamde klimaatbeschermingsprojecten die de uitstoot van broeikasgassen voorkomen of opslaan, daar moeten plaatsvinden waar ze het voordeligst zijn. Veel projecten worden daarom uitgevoerd in opkomende en ontwikkelingslanden, waar ze ook moeten bijdragen aan het verbeteren van de economische, sociale en ecologische situatie.
Junges Team (Jong team)
Er werken veel jonge mensen bij WEICON. De gemiddelde leeftijd op ons hoofdkantoor in Duitsland is 37 jaar. Het is geen geheim dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, vooral voor de jongere generaties, en ook een rol kan spelen bij de keuze voor een werkgever. Des te meer reden voor een bedrijf om hier aandacht aan te besteden.
Klimaatbeschermingscertificaten
We hebben klimaatbeschermingscertificaten verworven voor onze administratie in Münster voor de jaren 2022 en 2023. We zullen in de toekomst regelmatig hercertificeringen uitvoeren en klimaatbescherming blijven bevorderen door CO2-uitstoot te verminderen en te vermijden.
Kommunikation (Communicatie)
Doe goed en praat erover. Veel bedrijven durven niet openlijk te praten over hun duurzaamheidsmaatregelen uit angst voor beschuldigingen van greenwashing. Toch kan eerlijke en transparante communicatie helpen om andere bedrijven te inspireren en aan te moedigen om zelf actie te ondernemen.
Langfristig (Langetermijn)
Door extra reductie- en vermijdingsmaatregelen willen we laten zien dat we op de lange termijn een serieuze bijdrage leveren aan klimaatbescherming en een leefbare toekomst.
Messen (Beurzen)
We hebben onze aanwezigheid op beurzen teruggebracht, waardoor we veel vluchten, hotelovernachtingen en gereden kilometers besparen. Op dit moment hebben we onze binnenlandse beurzen teruggebracht tot de belangrijkste vier à vijf.
Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen (Duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties)
De Verenigde Naties hebben 17 doelen gesteld voor duurzame ontwikkeling. De doelen houden rekening met alle drie de pijlers van duurzaamheid (ecologisch, economisch en sociaal) en omvatten ook de strijd tegen klimaatverandering.
Met ons compensatieproject in Turkije ondersteunen we de volgende drie duurzaamheidsdoelen:
ÖPNV (OPENBAAR VERVOER)
Ondanks onze ligging in een industriegebied zijn we rechtstreeks aangesloten op het openbaar vervoer via een nabijgelegen bushalte. In de verschillende industriële verenigingen voeren we altijd campagne om bijvoorbeeld de frequentie van de bussen verder te verhogen om het openbaar vervoer nog aantrekkelijker te maken.
People – Planet – Profit
Deze termen staan voor de drie pijlers van duurzaamheid (in het Duits heten ze Soziales, Ökologie, Ökonomie). Op basis van deze drie even belangrijke pijlers kunnen bedrijven richtlijnen formuleren voor duurzaam handelen. Op deze manier worden de ecologische, economische en sociale prestaties van een samenleving gewaarborgd en verbeterd.
Quality (Kwaliteit)
We hechten veel belang aan kwaliteit. Dit betekent dat we zowel aandacht besteden aan hoogwaardige ingrediënten als aan de bruikbaarheid van onze producten. Zelfs producten die bijzonder schadelijk zijn voor het milieu of die geen technische meerwaarde bieden, nemen we niet op in ons assortiment.
Reduzieren (Verminderen)
We verminderen onze CO2-impact op veel punten in de waardeketen. Op deze pagina lichten we concrete maatregelen voor CO2-reductie toe.
Spenden (Doneer)
Sinds 2017 steunen we non-profitorganisaties over de hele wereld. Daaronder zijn verenigingen die zich inzetten voor het milieu, mensen en dieren. Onze medewerkers beslissen waar onze donaties naartoe gaan.
Treibstoff (Brandstof)
Ons wagenpark heeft een grote hoeveelheid benzine en diesel nodig. Daarom bouwen we ons wagenpark in Duitsland geleidelijk om naar regeneratieve aandrijving.
Umverpackungen (Ompakken)
Begin 2020 hebben we plastic blisterverpakkingen uit ons gereedschapsassortiment verbannen. Sindsdien verpakken we onze WEICON TOOLS in recyclebare kartonnen dozen, waardoor we jaarlijks ongeveer zes ton plastic besparen.
Meer lezen
Unternehmenswerte (Bedrijfswaarden)
Als bedrijf vertegenwoordigen we bepaalde waarden die onze dagelijkse handelingen sturen. Naast respect, openheid, cohesie, communicatie en betrouwbaarheid rekenen we ook verantwoordelijkheid en duurzaamheid tot onze bedrijfswaarden. Verantwoordelijk en duurzaam handelen is erg belangrijk voor ons, daarom blijven we onze acties richten op duurzaamheid naast de maatregelen die we tot nu toe hebben genomen.
Vermeiden (Vermijd)
Het vermijden van CO2 moet in elke duurzaamheidsstrategie worden overwogen. Want ook al compenseren we een ton CO2 elders in de wereld, het blijft een ton CO2. Daarom onderzoeken en evalueren we regelmatig bestaande processen in ons bedrijf die mogelijk geoptimaliseerd kunnen worden op het gebied van duurzaamheid.
Work-Life-Balance
Balans tussen werk en privé Duurzaamheid betekent voor ons ook bewust aandacht besteden aan mensen als hulpbron - en dit is al het geval in ons bedrijf. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat onze werknemers een goede balans tussen werk en privé hebben.
X-, Y- und Z-Generation (X-, Y- en Z-generatie)
Toen WEICON in 1947 werd opgericht, speelden milieukwesties in veel bedrijven een ondergeschikte rol. We kunnen onszelf daar niet van uitsluiten. Maar met de aankomende generaties Y en Z wordt het onderwerp duurzaamheid steeds belangrijker - ook bij WEICON. Als Millennial vertegenwoordigt Managing Director Ann-Katrin Weidling de vierde generatie van ons familiebedrijf. Voor haar is het heel belangrijk dat WEICON zijn eigen bijdrage levert aan de bescherming van het klimaat.
Ziele (Doelen)
Duurzaam handelen is geen to-do die je op een bepaald moment kunt afvinken, maar een continu proces. We blijven onszelf nieuwe doelen stellen om onze CO2-uitstoot waar mogelijk te verminderen.